CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Rabu, 14 Disember 2011

Sifir 8

Jom  kita belajar sifir 8. Ayuh tengok video di bawah:


Harap dapat memperkukuhakan lagi penguasaan sifir anda.

Sifir 9

Jom kita lihat macammana mengingati sifir 9 menggunakan jari kita sendiri.......



Harap dapat membantu.

Teknik Mudah Dan Pantas Hafal/ Ingat Sifir E-Sifir

Kepada sesiapa yang nak ajar anak-anak ataupun belajar mengingati sifir dengan cara yang agak mudah dan pantas, boleh lah guna kaedah e-sifir yang telah di cipta oleh seorang guru (tak ingat dah nama dia)..

Kaedah ini agak menarik dan senang diajar tetapi ia memerlukan pelajar mengingati langkah-langkah tertentu...

Dibawah ada sedikit snapshot daripada power point teknik-teknik hafal sifir cara mudah itu..




bila taktik e-sifir ini telah dikuasai, pesan kepada pelajar-pelajar supaya bila dapat je kertas soalan matematik, terus tulis sifir-sifir tersebut dia atas kertas soalan. senang nanti hanya rujuk je kepada sifir-sifir tersebut bila nak menjawab soalan yang memerlukan penggunaan sifir.

tapi kaedah ini terhad kepada sifir 5-9 sahaja. tak pasti sama ada untuk sifir-sifir yang lain atau tidak.


..:: rEhAtkAn miNdA dEngAn LAwAk jEnAkA ::..

sekarang ape kata kite rehatkan minda dengan sedikit jenaka yang melibatkan matematik.... tapi.. saya nasihatkan agar anda sumer pastikan yang tiada makanan dalam mulut anda kerana dikhuatiri akan tersembur keluar nanti.. eheks.. ok.. kat sini
Situasi 1
Seorang cikgu masuk ke dalam bilik darjah.
Cikgu : Hari ini kita akan belajar mengira..
Murid-Murid : Baik cikgu..
Si guru mula bertanya kepada salah seorang muridnya, Ahmad
Cikgu : Ahmad, jika 1 biji timun ditambahkan 2 biji epal tambah 3 biji nenas dan 4 biji jambu jdi berapa...?
Ahmad : Jadi ROJAK cikgu..!! Nyam2..
Cikgu : Hah...??

Situasi 2
Cikgu : Mat, 4 x 6 berapa?

Mat : 24, cikgu...

Cikgu : Bagus, 6 x 4 berapa?

Mat : Sudah tentu 42.

Situasi 3
Pada suatu hari, seorang ibu mengajar anaknya cara mengira.

EMAK: Katakan kita hendak pergi berkelah. Kita mahu minum Coca Cola. Yang pergi berkelah adalah ayah, emak, kamu, kakak dan nenek. Berapa tin Coca Cola yang kita perlu bawa semasa berkelah, supaya setiap orang dapat minum satu tin Coca Cola.

ANAK: Biar saya kira.... mmm... empat tin, mak!

EMAK: Biar betul, nak. Cuba kira lagi.

ANAK: Betullah mak. Empat tin semuanya!

EMAK: Salah! Jawapan betul ialah lima. Bagaimana kamu kira empat, nak?

ANAK: Empat.....

EMAK: Lima!!!!

ANAK:Ya empatlah!!! Orang yang nak minum Coca Cola cuma empat, saya kan mahu minum Pepsi.

EMAK: @#$%@%!!!

Situasi 4
Seorang murid darjah satu pulang dengan gembira setelah dia berjaya mendapat 10 markah pada ujian matematik.

Anak : " Mak! Saya mendapat 10 markah pada ujian matematik dan kata guru hanya saya saja yang mendapat 10 markah!"

Emak : " Pintar anak mak. Murid yang lain dapat markah berapa"??

Anak : " Kata guru yang lain mendapat 100 markah".



amacam sumer.. klakar x?? klau x kelakar pn mesti la lawak kan??? eh ade beza ke?? hehehe...

p/s: ini hanyalah untuk suke2 bg merehatkan minda yang telah telah full of number n its all about math... just relax by reading these story.. n make sure you're not eating while reading this..

Indahnya Matematik

InDaHnYA MaTeMatiK...

Saya  ingin berkongsi sesuatu tentang keajaiban matematik.Kredit untuk Prof Katak atas entri ini....diharapkan catatan ini dapat memberi inspirasi untuk anda mendalami ilmu matematik..

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 987 65
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321
1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
Hebat kan ?
Lihat ini pula :
1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321
Umumnya, apakah yang bersamaan dengan 100%?
Bagaimana pula jika kita mampu memberikan LEBIH daripada 100%?
Pernahkah anda terfikirknnya?
Jika anda berhadapan dengan situasi yang memerlukan anda memberikan LEBIH 100%.
Bagaimana mencapai 101%?
Di sini terdapat sedikit formula matematik yang boleh anda cuba..
Jika:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Diwakili oleh :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.
Jika:
H-A-R-D-W-O-R- K
8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%
Dan:
K-N-O-W-L-E-D-G-E
11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%
Tetapi:
A-T-T-I-T-U-D-E
1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%
Bagaimana pula cinta anda pada Allah..
L-O-V-E-O-F-G-O-D
12+15+22+5+15+6+7+15+4 = 101%
Kesimpulannya:
Usaha gigih dan pengetahuan akan membawa kamu menuju impian, manakala sikap yang positif adalah penentu kejayaan tetapi cinta kepada Allah mengatasi segala-galanya.
Menurut Imam al-Ghazali dalam kitabnya berjudul Minhajul'Abidin disebutkan, " tiap - tiap yang indah itu cinta tetapi yang indah mutlak hanyalah satu iaitu yang Maha Esa".
Fikir - fikirkan...

Cara Mudah Hafal SifiR !!!

Cara MudaH HafaL SifiR

Assalammualaikum semua...tadi saya terbaca sebuah ringkasan journal bertajuk 'Penguasaan Sifir Darab dalam Matematik Tahap Dua' menerusi http://s6.zetaboards.com/DRAGONIZER yang berbunyi:

"Pencapaian rendah di kalangan murid dalam Matematik di sekolah-sekolah rendah berpunca dari kegagalan pelajar untuk menguasai sifir darab. Kegagalan pelajar dalam menghafal sifir dan mencongak di depan rakan-rakan mereka boleh menyebabkan mereka menghadapi math phobia. Pelajar-pelajar ini didapati tidak memahami konsep operasi darab, tidak belajar melainkan di sekolah, tidak mahu belajar, tidak sedar tentang kepentingan pendidikan dan belum menguasai kemahiran membaca dan menulis," Agnes Voo Tun Chuan.

Maka saya ingin berkogsi sesuatu dengan anda semua kaedah paling mudah untuk menghafal sifir. Hakikatnya sifir amat mudah jika diberi cara dan teknik yang mudah. Menerusi buku E- Book Mudah sifir kita dapati:
Untuk mengira sifir 6 - 9 ( gunakan nombor rujukan 10)

Untuk mengira sifir 6 - 9 ( gunakan jari)


Diharap kaedah - kaedah di atas dapat membantu anda menguasai sifir. sekian..selamat belajar!!

Selasa, 13 Disember 2011

Tangan Kurniaan Allah

http://youtu.be/YL3PtlxYkZ4

Jom Kita Bermain Sambil Belajar

Assalamualaikum...
Dapatkan pelbagai permainan matematik yang mencabar , menarik dan berkualiti di sini :


http://flashgamesspot.com/ms/play/tiger-family-multiplication-puzzle-tiger-family-m/flash-game/


Semoga semuanya terhibur....

Kitab Ajaib ( Rehatkan Minda )



Assalamualaikum, salam sejahtera buat para pembaca budiman.
    Artikel kali ini, saya ingin berkongsi sedikit fakta menarik mengenai kitab suci bagi penganut agama Islam iaitu Al-Quran. Mengikut kepercayaan orang Islam, Al-Quran mengandungi wahyu Tuhan mereka yang diutuskan kepada nabi Muhammad saw kira-kira 1400 tahun yang lalu. Ia diturunkan sebagai panduan untuk semua umat manusia. Di dalamnya menceritakan kisah-kisah terdahulu bermula dengan kewujudan bumi melalui teori Big Bang sehinggalah pengakhiran bumi yang akan musnah. Pelbagai ilmu seperti sains, matematik, geografi dan sebagainya juga terkandung dalam kitab yang dikatakan mukjizat ini.

    Menarik mengenai kitab berbahasa arab yang kini sudah diterjemah dalam pelbagai bahasa ini ialah ia mempunyai bilangan perkataan yang unik. Ia mungkin dilihat logik dan biasa dari sudut tatabahasa tetapi bukanlah sesuatu kebetulan dari sudut matematik. Pasti, ia mempunyai sesuatu mesej yang ingin disampaikan. Berikut merupakan bilangan perkataan di dalam Al-Quran:

Dunia dan akhirat = 115, Malaikat dan Syaitan = 88, Hidup dan Mati = 145, Manfaat dan binasa = 50, Manusia dan Rasul = 50, Iblis dan Carilah perlindungan dari Iblis = 11, Musibah dan Terima kasih = 75, Sedekah dan Kepuasan = 73, Orang yang disesatkan dan Orang Mati = 17, Muslimin dan Jihad = 41, Emas dan Kehidupan senang = 8, Ajaib dan Fitnah = 60, Zakat dan Barakah = 32, Fikiran dan Cahaya = 49, Berani dan Takut = 8, Hidup susah dan Bersabar = 114, Lelaki dan Perempuan = 24

Dan cukup luar biasa kita lihat berapa kali kata-kata berikut muncul:

Solat = 5, Bulan = 12, Hari = 365, Laut = 32, Tanah = 13,
Laut + tanah = 32+13 = 45
Laut = 32/45 X 100 = 71,11111111%
Tanah = 13/45 X100 = 28,88888889%
Laut + Tanah= 100.00%
Ilmu pengetahuan moden baru-baru ini membuktikan bahawa air meliputi 71,111% dari bumi, sedangkan tanah meliputi 28,889%. Adakah ini suatu kebetulan? Siapa yang mengajar Nabi Muhammad (saw) semua ini? Allah lah Yang Maha Kuasa yang mengajar semua ini.

     Al-Quran mengandungi 114 surah, 154 ayat-ayat ganjil dari 27 surah ganjil dan 27 surah genap (27+27 = 54). 60 ayat genap dari 30 surah ganjil dan 30 surah genap (30+30 = 60), 54 ayat ganjil + 60 ayat genap = 114 surah, 57 (27+30) surah ganjil + 57 (27+30) surah genap juga menghasilkan 114 surah, mempunyai 86,430 perkataan dengan sejumlah 323,760 huruf Arab (hijaiiyaah), 6,236 ayat, mengandungi 6,236 nombor surah dan ayat ganjil. Terdiri daripada 6,555 jumlah semua nombor dalam surah.

    Grafik daripada susunan ayat dalam surah al-Quran yang terhasil daripada kajian sains fizik membentuk kalimah Allah dan Muhammad dan imej-imej gelombang tersendiri yang unik.Ia juga mulai diterima oleh Rasulullah SAW pada 15 Ramadan ketika baginda berusia 40 tahun dan diturunkan berperingkat selama 22 tahun 2 bulan 22 hari.

MANCALA

Salam 1 Malaysia…..
Pertemuan pada kali ini, saya ingin memperkenalkan sebuah permainan yang tidak asing lagi dikalangan kita semua iaitu “permainan congkak” atau “mancala”. Mungkin ada dikalangan anda yang tidak tahu bagaimana hendak bermainan permainan ini. Sebelum itu mari kita lihat objektif permainan  ini adalah untuk mengumpulkan sebanyak mungkin permata dalam mancala anda. Anda dan pihak lawan akan bergilir-gilir untuk mengumpulkan permata itu.
1)      Anda hanya boleh menggerakkan permata didalam kawasan anda.
2)      Ketika giliran anda, masukkan semua permata didalam lubang dan permata diagihkan berlawanan dengan arah jam.
3)      Jika anda memasukkan permata yang terakhir ke dalam mancala atau “lubang utama”, anda boleh bermain lagi.
4)      Jika anda memasukkan permata yang terakhir ke dalam lubang pada kawasan anda dan ada permata lain pada lubang bertentangan dengan kawasan anda, kemudian kedua-dua permata dalam lubang tersebut menjadi hak milik anda.
selamat mencuba! Cool 
http://www.mathplayground.com/mancala.html



PENDARABAN BERGAMBARAJAH

Tahukah anda bahawa pendaraban boleh dilakukan dengan menggunakan gambar rajah. Jom kita mengkaji kaedah yang baru lagi unik ini dalam edisi kali ini…
 
      Adik-adik marilah kita mulakan dengan pendaraban 22 dan 13. Bagi menyelesaikan pendaraban ini mulakan dengan melukis dua garisan yang condong ke kanan, seterusnya kita perlu melukis dua lagi garisan yang selari dengan dua garisan yang sebelumnya serta terletak ke bawah dua garisan yang pertama (garisan-garisan ungu dalam rajah 1). Seterusnya anda perlu melukiskan satu garisan yang condong ke bawah dan kanan serta bersilang dengan garisan-garisan ungu (garisan hijau dalam rajah 1). Selepas itu, bergerak ke atas dan lukiskan tiga (3) garisan yang selari dengan garisan yang yang baru dilukis tadi (garisan berwarna biru muda dalam rajah 1).

 
       Sekarang mari kita mengira bilangan titik persilangan di setiap penjuru rajah 1 yang telah kita lukis. Didapati bahawa bilangan titik persilangan di sebelah kiri rajah (berlorek hijau) adalah digit pertama hasil darab antara 22 dan 13. Seterusnya, jumlahkan  bilangan titik persilangan  pada penjuru atas dan bawah segi empat (kawasan lorekan biru); ini merupakan digit tengah hasil darab. Manakala bilangan titik persilangan  pada pepenjuru kanan segi empat dalam rajah 1 (kawasan berlorek kuning) adalah merupakan digit terakhir jawapan 22 x  13.

        Kaedah ini boleh digunakan untuk pendaraban semua nombor dua digit dengan tepat, dan jika bahagian yang berlorek hijau, biru ataupun kuning  mengandungi 10 atau lebih titik persilangan maka jangan lupa membawa digit “puluh” ke sebelah kiri seperti  kaedah yang digunakan dalam penambahan.
 
        Jom kita melihat konsep matematik yang tersembunyi di sebalik kaedah ini. Kaedah ini berkesan disebabkan bilangan garisan yang terdapat dalam gambar rajah memainkan peranan sebagai pemegang tempat ( berdasarkan kuasa 10: iaitu tempat “sa” , “puluh”, “ratus” dan seterusnya), manakala bilangan titik persilangan di setiap penjuru adalah hasil darab bilangan garisan. Maka dari segi matematik kita sebenarnya sedang menjalankan operasi seperti di bawah:

22 x 13 = ( 2*10 + 2 ) * ( 1*10 + 3 ) = 2*1*100 + 2*3*10 + 2*1*10 + 2*3 = 286.

         Pendaraban ini digambarkan melalui rajah 1. Iaitu kawasan berlorek hijau mewakili  2*1=2 titik. Manakala di kawasan berlorek biru terdapat  2*3+2*1= 8 titik. Sementara itu di kawasan berlorek kuning pula terdapat  2*3=6  titik. Maka dari sini kita akan nampak bahawa kaedah pendaraban ini juga mengikut operasi yang sama dengan kaedah pendaraban biasa di mana kita menambahkan jumlah setiap baris.

         Kaedah ini juga boleh digunakan untuk pendaraban yang melibatkan nombor-nombor tiga(3) digit dengan mengingati kita kena membawa nombor di tempat puluh ke kiri bila ianya melebihi 9. Namun masa yang diambil akan semakin panjang maka kaedah ini tidak begitu digalakkan. Adik-adik digalakkan mencuba keadah ini untuk pendaraban nombor 2 digit dahulu….Selamat mencuba..

Selasa, 18 Oktober 2011

Cara Mudah Mengira Darab

video
Ini salah satu kaedah membantu murid - murid yang lemah menguasai sifir menjawab soalan operasi darab dengan mudah , tepat dan pantas .

Selasa, 11 Oktober 2011

Pembinaan Rumah Sifir

Pembinaan rumah sifir sebenarnya satu kaedah yang baik untuk membantu murid - murid yang lemah dalam menghafal sifir. Daya ingatan setiap murid tidak sama antara satu sama lain . Pembinaan rumah sifir pada mulanya akan mengambil masa yang lama untuk seorang murid memenuhkan kotak - kotak yang disediakan . Namun latih tubi yang kerap membantu murid mengingati kedudukan nombor pada kedudukan yang betul . Ini akan menjimatkan masa yang pada mulanya terpaksa memenuhkan dalam jangka masa yang panjang.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
3
6
9
12
15
18
21
24
27
30
33
36
4
8
12
16
20
24
28
32
36
40
44
48
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
6
12
18
24
30
36
42
48
54
60
66
72
7
14
21
28
35
42
49
56
63
70
77
84
8
16
24
32
40
48
56
64
72
80
88
96
9
18
27
36
45
54
63
72
81
90
99
108
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
11
22
33
44
55
66
77
88
99
110
121
132
12
24
36
48
60
72
84
96
108
120
132
144